تحلیل بازار فولاد هفته دوم آبان

تحلیل بازار فولاد برای فعالان بازار و حتی مصرف کنندگان نهایی محصولات فولادی اهمیت بسیاری دارد. با کمک اطلاعات زیر می‌توانید وضعیت مقاطع فولادی را در هفته بررسی کنید و ریسک معاملات خود را به حداقل برسانید.

در هفته دوم آبان ماه بر خلاف انتظارات در مورد افزایش قیمت محصولات با رکود و ثبات بی سابقه ای مواجه بودیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم در این هفته چه گذشت و با توجه به معاملات این هفته احتمالا هفته آینده در چه وضعی قرار خواهد گرفت.

ویدیو تحلیل بازار فولاد هفته دوم آبان ۱۴۰۰

اخبار مهم بازار فولاد در هفته گذشته

قبل از شروع بررسی و تحلیل در مورد بازار فولاد باید به اول به دلایل رکود بازار در هفته ای که گذشت بپردازیم. بازار فولاد در هفته قبل سیگنال های افزایشی داده بود، چون هم شمش و میلگرد در بورس کالا معاملات خوبی داشتند و نرخ صادراتی شمش و مقاطع فولادی هم در شرایط قابل قبول و متعادلی قرار داشت.

اما به سه دلیل این بازار در هفته گذشته مسیر رکود و ثبات را به خود گرفت.

  1. اولین و مهم ترین دلیل ادامه روند نزولی بازار صادراتی و جهانی است. در این هفته دوم آبان شاهد عقب نشینی نرخ شمش CIS و سقوط ارزش سنگ آهن چین بودیم. این عوامل باعث شد تا در بازار داخلی فولاد ما هم جو آرامی را سپری کند.
  2. دومین دلیل، فضای روانی حاکم بر جامعه و میزان تقاضای کم در بازار داخلی است که آقای رستگار رئیس اتحادیه آهن فروشان به این مسئله اشاره کرد و گفت: با توجه به رکود بازار در فصل سرما و تقاضای کم، ما نباید شاهد افزایش قیمت ها باشیم و بیشتر تغییرات قیمت مرتبط به تغییرات ارز و و مسائل داخلی است.
  3. سیاست گذاری دولت در تنظیم بازار فولاد هم هفته دوم آبان را بی نصیب نگذاشت. در این هفته سخت گیری ها برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت به بالاترین حد خودش رسید و بسیاری از آهن فروشان را به دردسر انداخت. طبق قانون این سامانه، فروش 3 تن برای هر فرد و در نهایت سقف فروش 10 تن روزانه اعمال شده است. البته مسئولین می گویند محدودیتی برای افرادی که ثبت نام کرده اند وجود نداشته ولی حرف فعالین حوزه فروش آهن آلات چیز دیگری است و می‌گویند با وجود این سختگیری موفق به فروش نشده اند. تا الان این کشمش ادامه دارد.

بازار دلار در هفته دوم آبان چگونه گذشت؟

طبق روال هر هفته بازار دلار را بررسی کردیم. در این هفته شاهد نوسانات قیمت دلار نیمایی و دلار بازار آزاد بودیم. نوسانات عمدتا به خاطر ترغیب مردم به خرید دلار توسط نوسانگیران بود. همان طور که می‌دانید ابهامات در برجام و رایزنی در مورد از سرگیری مذاکرات همچنان ادامه دارد. از طرفی آمادگی امریکا و سایر کشورهای درگیر این پرونده برای از سرگیری مذاکرات می‌تواند روزنه ای از امید برای کاهش نرخ دلار ایجاد کند.

تغییرات دلار نیمایی در هفته دوم آبان

ارز نیمایی از 1400/08/08 تا 1400/08/13 در محدوده‌ای بین 23،238 تا 23،250 تومان نوسان داشت. نمودار زیر، تغییرات بازار ارز نیمایی را در این هفته نشان می‌دهد. نکته ای که شاید قابل توجه به نظر برسد، شایعه‌ای در خصوص تک نرخی شدن قیمت دلار است که با بررسی بازار دلار داخلی چندان دور از انتظار نخواهد بود.

site Momenttt - تحلیل بازار فولاد هفته دوم آبان ۱۴۰۰

تغییرات دلار بازار داخلی در هفته دوم آبان

اما دلار بازار آزاد از تاریخ 1400/08/08 تا 1400/08/13 در محدوده قیمت 27،500 تا 27،800 معامله شد. نمودار پایین هم تغییرات دلار بازار داخلی را در هفته ای که گذشت نشان می‌دهد.

site Moment - تحلیل بازار فولاد هفته دوم آبان ۱۴۰۰

معاملات شمش بورس کالا در هفته دوم آبان

IMG 20211107 104501 309 - تحلیل بازار فولاد هفته دوم آبان ۱۴۰۰

 

معاملات شمش در بورس کالا که سه شنبه هر هفته برگزار میشه در مقایسه با هفته قبل رمق چندانی نداشت و مشخص کننده رکود شدید و تقاضای کم مشتریان بود.

در معاملات روز سه شنبه ۱۱ آبان از ۲۰۴،۱۲۵ تن کل عرضه در بورس کالا، مقدار ۱۱۷،۵۵۰ تن شمش معامله شد. این رقم استقبال ۷۳،۷% را نشان می‌دهد، که در مقایسه با استقبال ۹۹،۵% هفته قبل یعنی این بازار استقبال حداکثری خود را از دست داده است. مهم ترین دلیل این کاهش تقاضا، بالا بودن نرخ پایه شمش است. جالب است بدانید نرخ پایه این کالا طی دو هفته اخیر مجموعا ۹۵۰ تومان افزایش داشته که مهار نشدن این نرخ می‌تواند در آینده باعث گرانی محصولات فولادی شود.

IMG 20211107 104449 177 - تحلیل بازار فولاد هفته دوم آبان ۱۴۰۰

میانگین نرخ پایانی با احتساب ارزش افزوده کیلویی ۱۵،۲۱۰ تومان بود که نسبت به متوسط نرخ پایه این هفته ۱۵،۱۳۵ تومان افزایش ۷۵ تومانی را نشان می‌دهد.

بیایید نرخ پایانی شمش در هفته دوم آبان را با هفته پیشش مقایسه کنیم:

با مقایسه میانگین نرخ پایانی هفته گذشته که بدون ارزش افزوده ۱۳۵،۰۲۲ ریال بوده با میانگین نرخ پایانی این هفته که رقمی معادل ۱۳۹،۵۳۲ریال است متوجه افزایش ۴۵۰ تومانی این محصول می‌شویم.

معاملات میلگرد بورس کالا در هفته دوم آبان

IMG 20211107 104456 562 - تحلیل بازار فولاد هفته دوم آبان ۱۴۰۰

معاملات میلگرد در بورس کالا در روز چهارشنبه، بسیار ضعیف‌تر از شمش ظاهر شد. حجم کل عرضه ۱۳۲،۱۱۰ تن بود که از این رقم فقط ۳۰،۹۵۷ تن میلگرد معامله شد. این رقم معامله، نشان دهنده استقبال ۲۳،۴% مشتریان از این بازار است. مسلما تمام مسائلی که اول این مقاله با شما مطرح کردیم به صورت مستقیم روی بازار بی رمق این کالای اساسی ساختمانی تاثیر گذاشته است.

IMG 20211107 104507 413 - تحلیل بازار فولاد هفته دوم آبان ۱۴۰۰

میانگین نرخ رقابتی پایانی هم با احتساب ارزش افزوده حدود کیلویی ۱۶،۱۱۵ تومان بود که در مقایسه با نرخ پایه اعلامی میلگرد در هفته دوم آبان که معادل ۱۶،۲۹۰ تومان است، نشان دهنده کاهش قیمت ۱% می‌باشد.

این یعنی میلگرد پایین تر از قیمت پایه اعلام شده به فروش رفته است و زمانی این اتفاق خواهد افتاد که رقابتی در کار نباشد.

اما جالب تر اینجاست که اگر بخواهیم باز هم نرخ پایانی این هفته را که بدون ارزش افزوده ۱۴۷،۸۳۳ ریال بوده را با هفته قبل که روی ۱۴۶،۶۸۶ ریال بسته شد، مقایسه کنیم باز هم با افزایش ۱۵ تومانی قیمت میلگرد مواجه خواهیم شد.

روند تغییرات قیمت میلگرد بازار آزاد در هفته دوم آبان

همان طور که دید معاملات شمش و میلگرد در بورس کالا چندان تقاضایی نداشت، پس مسلما بازار آزاد هم از این روند تبعیت خواهد کرد. البته جدا از ابن معاملات ضعیف، سردرگمی آهن فروشان و اختلال در زنجیره توزیع آهن هم خیلی روی این هفته تاثیر گذاشت. نمودار پایین رو نگاه کنید تا متوجه بشید در این هفته متوسط قیمت میلگرد چه مقدار بوده و چقدر تغییر نسبت به روزهای قبلش داشته است.

IMG 20211107 104515 101 - تحلیل بازار فولاد هفته دوم آبان ۱۴۰۰

نگاهی سریع به تغییرات قیمت سایر مقاطع فولادی

سایر مقاطع فولادی در هفته دوم آبان مثل:  قیمت تیرآهن، نبشی و ناودانی، لوله و پروفیل و ورق هم تقریبا ثابت بود و حتی نوسانات آن ها بیشتر به سمت کاهشی شدن پیش رفت.

نتیجه گیری و پیش بینی بازار فولاد در هفته بعد

با توجه به معاملات ضعیفی که شمش و میلگرد در بورس کالا داشتند، سختگیری‌های این هفته وزارت صمت در مورد سامانه جامع تجارت بعلاوه عقب نشینی قیمت‌های جهانی و صادراتی و شروع فصل سرما، نمی‌توان انتظار افزایشی شدن قیمت ها را داشت. احتمالا این رکود ادامه دار باشد و احتمالا در هفته سوم آبان هم شاهد روند ثابتی در قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی باشیم.

ممنون که تا پایان تحلیل هفتگی بازار فولاد همراه ما بودید، منتظر تحلیل هفته سوم آبان ماه باشید.