Instagram Post – 12 - بلومبرگ: قیمت فلزات در چین بهبود می‌یابد
اگر دنبال کننده اخبار جهانی فولاد باشید، می‌دانید که قیمت فلزات در چین به خاطر عوامل متعددی دچار التهاب و نا آرامی شده بود. امروز بلومبرگ گزارشی در مورد تغییرات قیمت فلزات در کشور چین منتشر کرد که توسط فولاد بان نقل شد. این خبر نشان می‌دهد که این بازار در حال ترمیم بدنه خود است.
همه چیز ابتدا از بحران انرژی جهانی آغاز شد و طبیعتا ضربه‌ای مهلک به دومین اقتصاد بزرگ دنیا وارد کرد. بحرانی که قیمت زغال سنگ را به شدت افزایش داد و تولیدات محصولات فلزی را به حاشیه برد.
اما خبر‌هایی از تسکین این التهاب به گوش می‌رسد.
download 9 - بلومبرگ: قیمت فلزات در چین بهبود می‌یابد

قیمت فلزات در چین در آستانه بهبود

طبق بررسی‌های بلومبرگ با کنترل سیاستمداران چینی قیمت زغال سنگ در حال کاهش است. کرونا هم کمکی به این بحران کرده است و در نتیجه اقدامات برای جلوگیری از انتشار این ویروس، سفر مصرف‌کنندگان کاهش یافته است. همین علت مهم می‌تواند تقاضا برای مصرف سوخت را به صورت محسوسی کاهش دهد.

از طرفی حالا شرکت‌های سرمایه گذاری ساختمانی چینی حسابی در بحران هستند و همین امر نشان دهنده آن است که تلاشی برای رونق بازار فولاد و افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

نظر شیائو فو رئیس استراتژی کالاهای جهانی در مورد قیمت فلزات در چین

 در همبن زمینه شیائو فو، رئیس استراتژی کالاهای جهانی Bank of China گفت: سرمایه‌گذاران در دومین اقتصاد بزرگ جهان محتاط هستند. علاقه زیادی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و فشار زیادی بر خریداران وارد می‌شود. همچنین بازی‌های المپیک زمستانی در پیش است و سیاست پکن در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال تغییر است. سرمایه‌گذاران نیز امیدوار به حمایت بیشتر دولت مرکزی از بخش املاک هستند که به نوبه خود تقاضای فلزات را تقویت می‌کند.

او ادامه داد: قیمت اکثر کالاها در حال تثبیت است و اثرات جهش‌های قبلی هنوز در اقتصاد موج می‌زند. برای مثال، قیمت بالای برق، خطر افزایش هزینه‌ها را برای تولیدکنندگان از خودرو گرفته تا لباس، به همراه دارد.

همیچنین چین سیاست‌های سختگیرانه‌تری را برای مهار کرونا در نظر گرفته است. به همین منظور سفرها کاهش یافته است و IHS Markit کاهش ۱۰ درصدی را برای سوخت هواپیما در این سه‌ماهه تخمین می‌زند.

تقاضای بنزین هم در چین در حال کاهش است زیرا مصرف‌کنندگان، خودروهای کمتری می‌خرند یا کمتر از آنها استفاده می‌کنند.

یک کمپین هماهنگ شده توسط پکن برای افزایش تولید و کاهش صادرات، از بحران عرضه جلوگیری کرد و موجودی‌ها را تثبیت کرد.

قیمت زغال‌سنگ در کمتر از نصف اوج خود در اکتبر باقی‌مانده و ذخایر به سطوح سالم‌تر نزدیک می‌شوند. این باعث کاهش فشار در تمام بازارهای انرژی و در امتداد زنجیره تأمین زغال‌سنگ شده است.

یونتائو لئو: چین خواهان آسمان آبی برای باری‌های المپیک زمستانی است

یونتائو لئو، تحلیلگر مشاور Energy Aspects، گفت: چین همچنین خواهان آسمان آبی روشن برای بازی‌های المپیک زمستانی است که در اوایل فوریه آغاز می‌شود که این مسئله هم عرضه و هم تقاضای نفت را کاهش می‌دهد زیرا شرکت‌ها از دستورات محیطی پیروی می‌کنند.

افزایش قیمت گاز طبیعی از اروپا به آسیا مقامات پکن را بر آن داشت تا نسبت به کمبود عرضه در زمستان هشدار دهد. قیمت LNG داخلی هم به بالاترین حد خودرسیده و برخی از خریداران چینی به دنبال واردات مجدد هستند.

کاهش استخراج سنگ آهن

سنگ آهن پس از رسیدن به اوج رشد تقاضا در نیمه اول امسال، تقریباً دو سوم کاهش یافت. فعالیت‌های ساختمانی با کاهش خرید مسکن کاهش یافته و تولید فولاد را به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۱۷ رسانده است.

بانک‌ها از جمله سیتی گروپ انتظار دارند پیش از برگزاری کنگره مهم حزب کمونیست در اواخر سال ۲۰۲۲ از این بخش حمایت بیشتری شود، اما انتظارات کمی برای تغییر شدید سیاست‌ها وجود دارد. به‌ویژه به این دلیل که چنین حرکتی می‌تواند به تورم در چین بیفزاید.

تحلیلگران سیتی گروپ از جمله تریسی لیائو در یادداشتی نوشتند: یک تا سه ماه آینده احتمالاً شاهد تضعیف عرضه و تقاضا در اکثر فلزات، خواهیم بود.

علاوه بر این، کمبودهای اخیر برق به تولیدکنندگان برق اجازه داده است تا قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان صنعتی خود افزایش دهند. برخی از مناطق قیمت‌ها را برای بخش‌های صنعتی مانند کارخانه‌های ذوب آلومینیوم تا ۸۰ درصد افزایش داده‌اند که فشار هزینه‌ها را تهدید می‌کند.